8 Kesalahan Utama Blogger Baru Dalam Perkara SEO

8 Kesalahan Utama Blogger Baru Dalam Perkara SEO|SEBELUM ini saya pernah kongsikan tips memilih niche yang betul, dan kelebihan/ kelemahan Wordpress vs Blogspot. Tapi kali ini saya inginkan kongsikan mengenai kesalahan utama blogger baru mengenai perkara SEO (Search Engine Optimization). Kebanyakkan blogger baru ada yang mula berhenti membuat blog kerana merasa telah melakukan teknik SEO yang sempurna namun pengunjung blog masih saja sepi. Mengapa perkara seperti ini boleh terjadi?

8 Kesalahan Utama Blogger Baru Dalam Perkara SEO

Jika terjadi hal seperti ini, tidak menutup kemungkinan bahawa teknik SEO yang dilakukannya tidak benar sehingga tidak boleh meletakkan artikelnya di laman yang bagus di SERP.

Disini saya akan kongsikan mengenai pelbagai kesalahan yang dilakukan blogger baru dalam perkara teknik SEO yang harus dielakkan.

8 Kesalahan Utama Blogger Baru Dalam Perkara SEO

1. Tidak Mempelajari Teknik SEO Dari Dasar

Banyak sesekali blogger baru yang hanya beberapa saat mempelajari tentang blog namun sudah mempelajari teknik SEO yang tidak mendasar seperti Pyramid Link, Wheels Link, dan lain-lain. Adakah cara mereka ini betul?

Baca juga:
Tips Mendapatkan Backlink Yang Berkualiti

Sebelum mempelajari teknik SEO yang kesulitannya tinggi, lebih baik mempelajari asas-asas SEO terlebih dahulu. Ketahui dahulu apa sebenarnya SEO, SEO On page dan SEO Off page, apa pengertian backlink, meta tag, meta description dan lain-lain.

Baca juga:
Tips SEO On Page dan SEO Off Page

2. Tidak Melakukan Penyelidikan 'Keyword'

Tidak melakukan penyelidikan keyword juga merupakan perkara yang membuat blogger baru berputus asa namun sering dilakukan olehnya. Kesan yang cukup buruk bagi blog akibat tidak melakukan penyelidikan keyword adalah mempunyai pengunjung yang sepi.

Kebanyakkan blogger baru yang menganggap remeh penyelidikan keyword tersebut. Padahal penyelidikan keyword sangat berguna agar artikel atau blog anda boleh ditemui dengan mudah di enjin carian.

3. Tidak Membuat Isi Kandungan Yang Berkualiti

Seperti yang anda ketahui, kandungan artikel adalah perkara terpenting untuk menentukan kemajuan suatu blog atau laman web. Namun, kebanyakan blogger baru membuat kandungan tanpa memikirkan kualiti dan keberkesanannya.

Kandungan yang berkualiti tentunya yang disukai oleh Google. Bagaimana cara membuat kandungan yang berkualiti?

4. Tidak Memakai Google Webmaster Tools

Mungkin para Blogger yang lama sudah mengetahui apa manfaatnya memakai GWT. Namun kebanyakan Blogger baru sudah ada yang mengetahui namun tidak menggunakannya.

Apa itu GWT? Google Webmaster Tools adalah alat percuma yang disediakan oleh Google untuk mengoptimumkan blog anda di laman enjin carian.

Dengan menggunakan GWT, anda dapat melihat perkembangan blog di laman enjin carian misalnya keyword yang mengarah ke blog anda, jumlah halaman yang diindeks oleh Google.

5. Tidak Memaksimumkan Tajuk dan Meta Description Artikel

Kebanyakan Blogger baru hanya memikirkan bagaimana cara membuat artikel mendapatkan ranking yang bagus di laman carian tanpa memikirkan bagaimana blognya tampil di Search Engine nanti.

Jika tidak memaksimumkan tajuk dan meta description dengan baik, walaupun artikel anda menduduki urutan yang bagus, saya jamin anda akan kalah dengan artikel orang lain.

6. Tidak Menggunakan Variasi Anchor Text

Semua blogger pasti sudah mengetahui bahawa jika mencari backlink, sebaiknya menggunakan keyword sasaran sebagai text yang muncul atau anchor textnya.

Namun, dalam menggunakan keyword sebagai anchor text, anda tidak boleh terlalu sering melakukannya kerana boleh dianggap SPAM oleh Google.

Pada dasarnya, ketika anda mencari backlink di laman web lain, jangan gunakan keyword seluruhnya sebagai anchor text, namun boleh memasukkan nama website anda di dalamnya.

7. Tidak Menggunakan Template Mobile-Friendly

Mungkin ada yang sudah mengetahui bahawa saat ini Google telah mengemaskini algoritma baru yang memerlukan blogger untuk mereka bentuk blognya agar mobile friendly atau boleh diakses oleh peralatan apapun dengan pandangan yang baik.

Reka bentuk mobile friendly juga dapat membantu anda untuk membina blog agar cepat berkembang.

8. Tidak Memasukkan Internal Link

Internal link merupakan perkara yang cukup penting bagi sesuatu blog. Internal link bermanfaat agar pengunjung dan mesin carian lebih mudah untuk mengakses artikel anda.

Selain itu, internal link juga boleh menambah pengunjung blog, mengurangkan nilai bounce rate, dan sebagainya.

Semoga sedikit perkongsian kali ini, dapat membantu kepada blogger baru yang ingin memajukan diri dalam teknik SEO dengan cara yang betul!

6 comments:

  1. Good sharing! Echa masih byk lagi kena belajar tentang seo ni. Huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks eeca...sama2 kita pelajari tentang ilmu seo

      Delete
  2. alhamdulillah..terima kasih perkongsian..banyak ilmu kak PC dapat..

    ReplyDelete
  3. Thanks for sharing ...
    byk ilmu yang dapat dikaut ;)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.